Дълги години конституцията е в устите на хората, та дори и в краката им, както видяхме преди месеци.
Конституцията бе написана и приета по странен и леко съмнителен начин, което се разчу още тогава. Стигна се до там, че 39 народни представители излязоха и отказаха да я подпишат. Споровете за нейното качество продължават и до днес, но никой, никога не попита НАС - народът, какво мислим за нея. Не беше направен референдум, не са правени и задълбочени изследвания за отношението на съвременния човек към основния закон на страната. При така стоящото положение излиза, че всичко, което се казва, не е нищо повече от лично мнение. Факт е обаче, че мнението не е единодушно, което не го прави по-ясно. Именно с тази цел е и настоящото изследване, което трябва да даде отговор на два въпроса -
1. Записаното съответства ли на разбиранията, желанията и мирогледа на българите или казано по друг начин, дали ни харесва.
2. Спазва ли се и приложимо ли е на практика записаното или страната се ръководи по един мъртъв и нефункциониращ закон.


Изследването ще продължи една година. Участието е по желание и е напълно анонимно.

Кратко упътване

четвъртък, 8 август 2013 г.

Глава шеста - СЪДЕБНА ВЛАСТ

Глава шеста
СЪДЕБНА ВЛАСТ



Чл. 117.
(1) Съдебната власт защитава правата и законните интереси на гражданите, юридическите лица и държавата.

Харесваме ли чл. 117. (1)?


Спазва ли се чл. 117. (1)?



(2) Съдебната власт е независима. При осъществяване на своите функции съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите се подчиняват само на закона.

Харесваме ли чл. 117. (2)?


Спазва ли се чл. 117. (2)?



(3) Съдебната власт има самостоятелен бюджет.

Харесваме ли чл. 117. (3)?


Спазва ли се чл. 117. (3)?




Чл. 118.
Правосъдието се осъществява в името на народа.

Харесваме ли чл. 118?


Спазва ли се чл. 118?




Чл. 119.
(1) Правораздаването се осъществява от Върховния касационен съд, Върховния административен съд, апелативни, окръжни, военни и районни съдилища.

Харесваме ли чл. 119. (1)?


Спазва ли се чл. 119. (1)?



(2) Със закон могат да се създават и специализирани съдилища.

Харесваме ли чл. 119. (2)?


Спазва ли се чл. 119. (2)?



(3) Извънредни съдилища не се допускат.

Харесваме ли чл. 119. (3)?


Спазва ли се чл. 119. (3)?



Чл. 120.
(1) Съдилищата осъществяват контрол за законност на актове и действия на административните органи.

Харесваме ли чл. 120. (1)?


Спазва ли се чл. 120. (1)?



(2) Гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон.

Харесваме ли чл. 120. (2)?


Спазва ли се чл. 120. (2)?




Чл. 121.
(1) Съдилищата осигуряват равенство и условия за състезателност на страните в съдебния процес.

Харесваме ли чл. 121. (1)?


Спазва ли се чл. 121. (1)?



(2) Производството по делата осигурява установяването на истината.

Харесваме ли чл. 121. (2)?


Спазва ли се чл. 121. (2)?



(3) Разглеждането на делата във всички съдилища е публично, освен когато законът предвижда друго.

Харесваме ли чл. 121. (3)?


Спазва ли се чл. 121. (3)?



(4) Актовете на правораздаването се мотивират.

Харесваме ли чл. 121. (4)?


Спазва ли се чл. 121. (4)?




Чл. 122.
(1) Гражданите и юридическите лица имат право на защита във всички стадии на процеса.

Харесваме ли чл. 122. (1)?


Спазва ли се чл. 122. (1)?



(2) Редът за упражняване правото на защита се определя със закон.

Харесваме ли чл. 122. (2)?


Спазва ли се чл. 122. (2)?




Чл. 123.
В определени от закона случаи в правораздаването участват и съдебни заседатели.

Харесваме ли чл. 123?


Спазва ли се чл. 123?




Чл. 124.
Върховният касационен съд осъществява върховен съдебен надзор за точно и еднакво прилагане на законите от всички съдилища.

Харесваме ли чл. 124?


Спазва ли се чл. 124?




Чл. 125.
(1) Върховният административен съд осъществява върховен съдебен надзор за точното и еднакво прилагане на законите в административното правораздаване.

Харесваме ли чл. 125. (1)?


Спазва ли се чл. 125. (1)?



(2) Върховният административен съд се произнася по спорове за законността на актовете на Министерския съвет и на министрите, както и на други актове, посочени в закона.

Харесваме ли чл. 125. (2)?


Спазва ли се чл. 125. (2)?




Чл. 126.
(1) Структурата на прокуратурата е в съответствие с тази на съдилищата.

Харесваме ли чл. 126. (1)?


Спазва ли се чл. 126. (1)?



(2) Главният прокурор осъществява надзор за законност и методическо ръководство върху дейността на всички прокурори.

Харесваме ли чл. 126. (2)?


Спазва ли се чл. 126. (2)?




Чл. 127.
Прокуратурата следи за спазване на законността, като:
1. (нова - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) ръководи разследването и упражнява надзор за законосъобразното му провеждане;
2. (нова - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) може да извършва разследване;
3. (предишна т. 1 - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) привлича към отговорност лицата, които са извършили престъпления, и поддържа обвинението по наказателни дела от общ характер;
4. (предишна т. 2 - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) упражнява надзор при изпълнение на наказателните и други принудителни мерки;
5. (предишна т. 3 - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове;
6. (предишна т. 4 - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) в предвидените със закон случаи участва в граждански и административни дела.

Харесваме ли чл. 127?


Спазва ли се чл. 127?




Чл. 128.
(Изм. - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Следствените органи са в системата на съдебната власт. Те осъществяват разследване по наказателни дела в случаите, предвидени в закон.

Харесваме ли чл. 128?


Спазва ли се чл. 128?



Чл. 129.
(1) Съдиите, прокурорите и следователите се назначават, повишават, понижават, преместват и освобождават от длъжност от Висшия съдебен съвет.

Харесваме ли чл. 129. (1)?


Спазва ли се чл. 129. (1)?



(2) Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се назначават и освобождават от президента на републиката по предложение на Висшия съдебен съвет за срок от седем години без право на повторно избиране. Президентът не може да откаже назначаването или освобождаването при повторно направено предложение.

Харесваме ли чл. 129. (2)?


Спазва ли се чл. 129. (2)?



(3) (Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) С навършване на петгодишен стаж като съдия, прокурор или следовател и след атестиране, с решение на Висшия съдебен съвет, съдиите, прокурорите и следователите стават несменяеми. Те, включително лицата по ал. 2, се освобождават от длъжност само при:
1. навършване на 65-годишна възраст;
2. подаване на оставка;
3. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление;
4. трайна фактическа невъзможност да изпълняват задълженията си за повече от една година;
5. тежко нарушение или системно неизпълнение на служебните задължения, както и действия, които накърняват престижа на съдебната власт.

Харесваме ли чл. 129. (3)?


Спазва ли се чл. 129. (3)?



(4) (Нова - ДВ, бр. 27 от 2006 г., обявена за противоконституционна от Конституционния съд - бр.78 от 2006 г.)
В случаите по ал. 3, т. 5 председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор се освобождават от президента на републиката по предложение и на една четвърт от народните представители, прието с мнозинство две трети от народните представители. Президентът не може да откаже освобождаването при повторно направено предложение.

Харесваме ли чл. 129. (4)?


Спазва ли се чл. 129. (4)?



(5) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2003 г., предишна ал. 4 - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Придобитата несменяемост се възстановява при следващо заемане на длъжността съдия, прокурор или следовател в случаите на освобождаване по ал. 3, т. 2 и 4.

Харесваме ли чл. 129. (5)?


Спазва ли се чл. 129. (5)?



(6) (Нова - ДВ, бр. 85 от 2003 г., в сила от 1.01.2004 г., предишна ал. 5 - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Административните ръководители в органите на съдебната власт, с изключение на тези по ал. 2, се назначават на ръководната длъжност за срок от пет години с право на повторно назначаване.

Харесваме ли чл. 129. (6)?


Спазва ли се чл. 129. (6)?




Чл. 130.
(1) Висшият съдебен съвет се състои от 25 членове. Председателят на Върховния касационен съд, председателят на Върховния административен съд и главният прокурор са по право негови членове.

Харесваме ли чл. 130. (1)?


Спазва ли се чл. 130. (1)?



(2) За членове на Висшия съдебен съвет, които не са негови членове по право, се избират юристи с високи професионални и нравствени качества, които имат най-малко петнадесетгодишен юридически стаж.

Харесваме ли чл. 130. (2)?


Спазва ли се чл. 130. (2)?



(3) Единадесет от членовете на Висшия съдебен съвет се избират от Народното събрание и единадесет - от органите на съдебната власт.

Харесваме ли чл. 130. (3)?


Спазва ли се чл. 130. (3)?



(4) Мандатът на изборните членове на Висшия съдебен съвет е пет години. Те не могат да бъдат преизбирани веднага след изтичане на този срок.

Харесваме ли чл. 130. (4)?


Спазва ли се чл. 130. (4)?



(5) Заседанията на Висшия съдебен съвет се председателстват от министъра на правосъдието. Той не участва в гласуването.

Харесваме ли чл. 130. (5)?


Спазва ли се чл. 130. (5)?



(6) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Висшият съдебен съвет:
1. назначава, повишава, премества и освобождава от длъжност съдиите, прокурорите и следователите;
2. налага дисциплинарните наказания понижаване и освобождаване от длъжност на съдиите, прокурорите и следователите;
3. организира квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
4. приема проекта на бюджет на съдебната власт;
5. определя обхвата и структурата на годишните доклади по чл. 84, т. 16.

Харесваме ли чл. 130. (6)?


Спазва ли се чл. 130. (6)?



(7) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Висшият съдебен съвет изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи и ги внася в Народното събрание.

Харесваме ли чл. 130. (7)?


Спазва ли се чл. 130. (7)?



(8) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Мандатът на изборен член на Висшия съдебен съвет се прекратява при:
1. подаване на оставка;
2. влязъл в сила съдебен акт за извършено престъпление;
3. трайна фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си за повече от една година;
4. дисциплинарно освобождаване от длъжност или лишаване от право да упражнява юридическа професия или дейност.

Харесваме ли чл. 130. (8)?


Спазва ли се чл. 130. (8)?



(9) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) При прекратяване на мандата на изборен член на Висшия съдебен съвет на негово място се избира друг от съответната квота, който довършва мандата.

Харесваме ли чл. 130. (9)?


Спазва ли се чл. 130. (9)?




Чл. 130а.
(Нов - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Министърът на правосъдието:
1. предлага проект на бюджет на съдебната власт и го внася за обсъждане във Висшия съдебен съвет;
2. управлява имуществото на съдебната власт;
3. може да прави предложения за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи;
4. участва в организирането на квалификацията на съдиите, прокурорите и следователите;
5. (отм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.).

Харесваме ли чл. 130а.?


Спазва ли се чл. 130.а?



Чл. 131.
(Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г., бр. 12 от 2007 г.) Решенията на Висшия съдебен съвет за назначаване, повишаване, понижаване, преместване и освобождаване от длъжност на съдии, прокурори и следователи, както и предложенията, които той прави по чл. 129, ал. 2, се приемат с тайно гласуване.

Харесваме ли чл. 131?


Спазва ли се чл. 131?




Чл. 132.
(Изм. - ДВ, бр. 85 от 2003 г.) (1) При осъществяване на съдебната власт съдиите, прокурорите и следователите не носят наказателна и гражданска отговорност за техните служебни действия и за постановените от тях актове, освен ако извършеното е умишлено престъпление от общ характер.
(2) (Отм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.).
(3) (Отм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.).
(4) (Отм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.).

Харесваме ли чл. 132?


Спазва ли се чл. 132?




Чл. 132а.
(Нов - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) (1) Към Висшия съдебен съвет се създава Инспекторат, който се състои от главен инспектор и десет инспектори.

Харесваме ли чл. 132а. (1)?


Спазва ли се чл. 132.а. (1)?



(2) Главният инспектор се избира от Народното събрание с мнозинство две трети от народните представители за срок от пет години.

Харесваме ли чл. 132а. (2)?


Спазва ли се чл. 132.а. (2)?



(3) Инспекторите се избират от Народното събрание за срок от четири години по реда на ал. 2.

Харесваме ли чл. 132а. (3)?


Спазва ли се чл. 132.а. (3)?



(4) Главният инспектор и инспекторите могат да бъдат избирани повторно, но не за два последователни мандата.

Харесваме ли чл. 132а. (4)?


Спазва ли се чл. 132.а. (4)?



(5) Бюджетът на Инспектората се приема от Народното събрание в рамките на бюджета на съдебната власт.

Харесваме ли чл. 132а. (5)?


Спазва ли се чл. 132.а. (5)?



(6) Инспекторатът проверява дейността на органите на съдебната власт, без да засяга независимостта на съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите при осъществяването на техните функции. Главният инспектор и инспекторите при осъществяване на функциите си са независими и се подчиняват само на закона.

Харесваме ли чл. 132а. (6)?


Спазва ли се чл. 132.а. (6)?



(7) Инспекторатът действа служебно, по инициатива на граждани, юридически лица или държавни органи, включително на съдии, прокурори и следователи.

Харесваме ли чл. 132а. (7)?


Спазва ли се чл. 132.а. (7)?



(8) Инспекторатът представя годишен доклад за дейността си на Висшия съдебен съвет.

Харесваме ли чл. 132а. (8)?


Спазва ли се чл. 132.а. (8)?



(9) Инспекторатът отправя сигнали, предложения и доклади до други държавни органи, включително и до компетентните органи на съдебната власт. Инспекторатът предоставя публично информация за дейността си.

Харесваме ли чл. 132а. (9)?


Спазва ли се чл. 132.а. (9)?



(10) Условията и редът за избиране и освобождаване на главния инспектор и на инспекторите, както и организацията и дейността на Инспектората се уреждат със закон.

Харесваме ли чл. 132а. (10)?


Спазва ли се чл. 132.а. (10)?




Чл. 133.
Организацията и дейността на Висшия съдебен съвет, на съдилищата, на прокурорските и на следствените органи, статутът на съдиите, прокурорите и следователите, условията и редът за назначаване и освобождаване от длъжност на съдиите, съдебните заседатели, прокурорите и следователите, както и за осъществяване на тяхната отговорност, се уреждат със закон.

Харесваме ли чл. 133?


Спазва ли се чл. 133?




Чл. 134.
(1) Адвокатурата е свободна, независима и самоуправляваща се. Тя подпомага гражданите и юридическите лица при защитата на техните права и законни интереси.

Харесваме ли чл. 134. (1)?


Спазва ли се чл. 134. (1)?



(2) Организацията и редът на дейността на адвокатурата се уреждат със закон.

Харесваме ли чл. 134. (2)?


Спазва ли се чл. 134. (2)?


Няма коментари:

Публикуване на коментар