Дълги години конституцията е в устите на хората, та дори и в краката им, както видяхме преди месеци.
Конституцията бе написана и приета по странен и леко съмнителен начин, което се разчу още тогава. Стигна се до там, че 39 народни представители излязоха и отказаха да я подпишат. Споровете за нейното качество продължават и до днес, но никой, никога не попита НАС - народът, какво мислим за нея. Не беше направен референдум, не са правени и задълбочени изследвания за отношението на съвременния човек към основния закон на страната. При така стоящото положение излиза, че всичко, което се казва, не е нищо повече от лично мнение. Факт е обаче, че мнението не е единодушно, което не го прави по-ясно. Именно с тази цел е и настоящото изследване, което трябва да даде отговор на два въпроса -
1. Записаното съответства ли на разбиранията, желанията и мирогледа на българите или казано по друг начин, дали ни харесва.
2. Спазва ли се и приложимо ли е на практика записаното или страната се ръководи по един мъртъв и нефункциониращ закон.


Изследването ще продължи една година. Участието е по желание и е напълно анонимно.

Кратко упътване

четвъртък, 8 август 2013 г.

Глава четвърта - ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА

Глава четвърта
ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКАТА



Чл. 92.
(1) Президентът е държавен глава. Той олицетворява единството на нацията и представлява Република България в международните отношения.

Харесваме ли чл. 92. (1)?


Спазва ли се чл. 92. (1)?



(2) Президентът се подпомага в своята дейност от вицепрезидент.

Харесваме ли чл. 92. (2)?


Спазва ли се чл. 92. (2)?




Чл. 93.
(1) Президентът се избира пряко от избирателите за срок от пет години по ред, определен със закон.

Харесваме ли чл. 93. (1)?


Спазва ли се чл. 93. (1)?



(2) За президент може да бъде избиран български гражданин по рождение, навършил 40 години, който отговаря на условията за избиране на народен представител и е живял последните пет години в страната.

Харесваме ли чл. 93. (2)?


Спазва ли се чл. 93. (2)?



(3) Избран е кандидатът, получил повече от половината действителни гласове, ако в гласуването са участвали повече от половината избиратели.

Харесваме ли чл. 93. (3)?


Спазва ли се чл. 93. (3)?



(4) Ако никой от кандидатите не е избран, в седемдневен срок се провежда нов избор, в който участват двамата кандидати, получили най-много гласове. Избран е кандидатът, получил повече гласове.

Харесваме ли чл. 93. (4)?


Спазва ли се чл. 93. (4)?



(5) Изборът за нов президент се произвежда не по-рано от три месеца и не по-късно от два месеца преди изтичане на срока на пълномощията на действащия президент.

Харесваме ли чл. 93. (5)?


Спазва ли се чл. 93. (5)?



(6) Споровете относно законността на избора за президент се решават от Конституционния съд в едномесечен срок след изборите.

Харесваме ли чл. 93. (6)?


Спазва ли се чл. 93. (6)?




Чл. 94.
Вицепрезидентът се избира едновременно и в една листа с президента при условията и по реда за избиране на президент.

Харесваме ли чл. 94?


Спазва ли се чл. 94?




Чл. 95.
(1) Президентът и вицепрезидентът могат да бъдат преизбрани на същата длъжност само за още един мандат.

Харесваме ли чл. 95. (1)?


Спазва ли се чл. 95. (1)?



(2) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат народни представители, да изпълняват други държавни, обществени и стопански дейности и да участват в ръководството на политически партии.

Харесваме ли чл. 95. (2)?


Спазва ли се чл. 95. (2)?




Чл. 96.
Президентът и вицепрезидентът полагат пред Народното събрание клетвата по чл. 76, ал. 2.

Харесваме ли чл. 96?


Спазва ли се чл. 96?




Чл. 97.
(1) Пълномощията на президента и на вицепрезидента се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка пред Конституционния съд;
2. трайна невъзможност да изпълняват правомощията си поради тежко заболяване;
3. при условията на чл. 103;
4. смърт.

Харесваме ли чл. 97. (1)?


Спазва ли се чл. 97. (1)?



(2) В случаите на т. 1 и 2 пълномощията на президента и вицепрезидента се прекратяват с установяване от Конституционния съд на посочените в тях обстоятелства.

Харесваме ли чл. 97. (2)?


Спазва ли се чл. 97. (2)?



(3) В случаите на ал. 1 вицепрезидентът встъпва в длъжността президент до края на мандата.

Харесваме ли чл. 97. (3)?


Спазва ли се чл. 97. (3)?



(4) При невъзможност вицепрезидентът да встъпи в длъжност правомощията на президента се изпълняват от председателя на Народното събрание до избирането на президент и вицепрезидент. В този случай в двумесечен срок се произвеждат избори за президент и вицепрезидент.

Харесваме ли чл. 97. (4)?


Спазва ли се чл. 97. (4)?




Чл. 98.
Президентът на републиката:
1. насрочва избори за Народно събрание и органи на местно самоуправление и определя датата за произвеждане на национален референдум, когато за това има решение на Народното събрание.
2. отправя обръщения към народа и Народното събрание.
3. сключва международни договори в случаите, определени със закон;
4. обнародва законите;
5. утвърждава промени на границите и центровете на административно-териториалните единици по предложение на Министерския съвет;
6. назначава и освобождава от длъжност ръководителите на дипломатическите представителства и постоянните представители на Република България при международни организации по предложение на Министерския съвет и приема акредитивните и отзователните писма на чуждестранните дипломатически представители в страната;
7. назначава и освобождава от длъжност и други държавни служители, определени със закон;
8. награждава с ордени и медали;
9. дава и възстановява българско гражданство и освобождава и лишава от него;
10. предоставя убежище;
11. упражнява право на помилване;
12. опрощава несъбираеми държавни вземания;
13. наименува обекти с национално значение и населени места;
14. информира Народното събрание по основни въпроси в кръга на своите правомощия.

Харесваме ли чл. 98?


Спазва ли се чл. 98?




Чл. 99.
(1) Президентът след консултации с парламентарните групи възлага на кандидат за министър-председател, посочен от най-голямата по численост парламентарна група, да състави правителство.

Харесваме ли чл. 99. (1)?


Спазва ли се чл. 99. (1)?



(2) Когато в 7-дневен срок кандидатът за министър-председател не успее да предложи състав на Министерския съвет, президентът възлага това на посочен от втората по численост парламентарна група кандидат за министър-председател.

Харесваме ли чл. 99. (2)?


Спазва ли се чл. 99. (2)?



(3) Ако и в този случай не бъде предложен състав на Министерския съвет, президентът в срока по предходната алинея възлага на някоя следваща парламентарна група да посочи кандидат за министър-председател.

Харесваме ли чл. 99. (3)?


Спазва ли се чл. 99. (3)?



(4) Когато проучвателният мандат е приключил успешно, президентът предлага на Народното събрание да избере кандидата за министър-председател.

Харесваме ли чл. 99. (4)?


Спазва ли се чл. 99. (4)?



(5) Ако не се постигне съгласие за образуване на правителство, президентът назначава служебно правителство, разпуска Народното събрание и насрочва нови избори в срока по чл. 64, ал. 3. Актът, с който президентът разпуска Народното събрание, определя и датата на изборите за ново Народно събрание.

Харесваме ли чл. 99. (5)?


Спазва ли се чл. 99. (5)?



(6) Редът за съставяне на правителство по предходните алинеи се прилага и в случаите на чл. 111, ал. 1.

Харесваме ли чл. 99. (6)?


Спазва ли се чл. 99. (6)?



(7) В случаите на ал. 5 и 6 президентът не може да разпуска Народното събрание през последните три месеца от своя мандат. Ако в този срок парламентът не може да състави правителство, президентът назначава служебно правителство.

Харесваме ли чл. 99. (7)?


Спазва ли се чл. 99. (7)?




Чл. 100.
(1) Президентът е върховен главнокомандващ на въоръжените сили на Република България.

Харесваме ли чл. 100. (1)?


Спазва ли се чл. 100. (1)?



(2) Президентът назначава и освобождава висшия команден състав на въоръжените сили и удостоява с висши военни звания по предложение на Министерския съвет.

Харесваме ли чл. 100. (2)?


Спазва ли се чл. 100. (2)?



(3) Президентът възглавява Консултативния съвет за национална сигурност, чийто статут се определя със закон.

Харесваме ли чл. 100. (3)?


Спазва ли се чл. 100. (3)?



(4) Президентът обявява обща или частична мобилизация по предложение на Министерския съвет в съответствие със закона.

Харесваме ли чл. 100. (4)?


Спазва ли се чл. 100. (4)?



(5) Президентът обявява положение на война при въоръжено нападение срещу страната или при необходимост от неотложно изпълнение на международни задължения, военно или друго извънредно положение, когато Народното събрание не заседава. В тези случаи то се свиква незабавно, за да се произнесе по решението.

Харесваме ли чл. 100. (5)?


Спазва ли се чл. 100. (5)?




Чл. 101.
(1) В срока по чл. 88, ал. 3 президентът може мотивирано да върне закона в Народното събрание за ново обсъждане, което не може да му бъде отказано.

Харесваме ли чл. 101. (1)?


Спазва ли се чл. 101. (1)?



(2) Народното събрание приема повторно закона с мнозинство повече от половината от всички народни представители.

Харесваме ли чл. 101. (2)?


Спазва ли се чл. 101. (2)?



(3) Повторно приетият от Народното събрание закон се обнародва от президента в 7-дневен срок от получаването му.

Харесваме ли чл. 101. (3)?


Спазва ли се чл. 101. (3)?




Чл. 102.
(1) В изпълнение на своите правомощия президентът издава укази, отправя обръщения и послания.

Харесваме ли чл. 102. (1)?


Спазва ли се чл. 102. (1)?



(2) Указите се приподписват от министър-председателя или от съответния министър.

Харесваме ли чл. 102. (2)?


Спазва ли се чл. 102. (2)?



(3) Не подлежат на приподписване указите, с които президентът:
1. назначава служебно правителство;
2. възлага проучвателен мандат за образуване на правителство;
3. разпуска Народното събрание;
4. връща закон, гласуван от Народното събрание за повторно обсъждане;
5. определя организацията и реда на дейност на службите към Президентството и назначава персонала;
6. насрочва избори и референдум;
7. обнародва законите.

Харесваме ли чл. 102. (3)?


Спазва ли се чл. 102. (3)?




Чл. 103.
(1) Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и нарушение на Конституцията.

Харесваме ли чл. 103. (1)?


Спазва ли се чл. 103. (1)?



(2) Обвинението се повдига по предложение най-малко на една четвърт от народните представители и се поддържа от Народното събрание, ако повече от две трети от народните представители са гласували за това.

Харесваме ли чл. 103. (2)?


Спазва ли се чл. 103. (2)?



(3) Конституционният съд разглежда обвинението срещу президента или вицепрезидента в едномесечен срок от внасянето на обвинението. Ако бъде установено, че президентът или вицепрезидентът са извършили държавна измяна или са нарушили Конституцията, пълномощията им се прекратяват.

Харесваме ли чл. 103. (3)?


Спазва ли се чл. 103. (3)?



(4) Президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбудено наказателно преследване.

Харесваме ли чл. 103. (4)?


Спазва ли се чл. 103. (4)?




Чл. 104.
Президентът може да възлага на вицепрезидента правомощията си по чл. 98, т. 7, 9, 10 и 11.

Харесваме ли чл. 104?


Спазва ли се чл. 104.?


Няма коментари:

Публикуване на коментар