Дълги години конституцията е в устите на хората, та дори и в краката им, както видяхме преди месеци.
Конституцията бе написана и приета по странен и леко съмнителен начин, което се разчу още тогава. Стигна се до там, че 39 народни представители излязоха и отказаха да я подпишат. Споровете за нейното качество продължават и до днес, но никой, никога не попита НАС - народът, какво мислим за нея. Не беше направен референдум, не са правени и задълбочени изследвания за отношението на съвременния човек към основния закон на страната. При така стоящото положение излиза, че всичко, което се казва, не е нищо повече от лично мнение. Факт е обаче, че мнението не е единодушно, което не го прави по-ясно. Именно с тази цел е и настоящото изследване, което трябва да даде отговор на два въпроса -
1. Записаното съответства ли на разбиранията, желанията и мирогледа на българите или казано по друг начин, дали ни харесва.
2. Спазва ли се и приложимо ли е на практика записаното или страната се ръководи по един мъртъв и нефункциониращ закон.


Изследването ще продължи една година. Участието е по желание и е напълно анонимно.

Кратко упътване

четвъртък, 8 август 2013 г.

Глава девета - ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА. ПРИЕМАНЕ НА НОВА КОНСТИТУЦИЯ

Глава девета
ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА. ПРИЕМАНЕ НА НОВА КОНСТИТУЦИЯ



Чл. 153.
Народното събрание може да изменя и допълва всички разпоредби на Конституцията с изключение на тези, предоставени в правомощията на Великото Народно събрание.

Харесваме ли чл. 153?


Спазва ли се чл. 153?




Чл. 154.
(1) Правото на инициатива за изменение и допълнение на Конституцията принадлежи на една четвърт от народните представители и на президента.

Харесваме ли чл. 154. (1)?


Спазва ли се чл. 154. (1)?



(2) Предложението се разглежда от Народното събрание не по-рано от един месец и не по-късно от три месеца след постъпването му.

Харесваме ли чл. 154. (2)?


Спазва ли се чл. 154. (2)?




Чл. 155.
(1) Народното събрание приема закон за изменение или допълнение на Конституцията с мнозинство три четвърти от всички народни представители на три гласувания в различни дни.

Харесваме ли чл. 155. (1)?


Спазва ли се чл. 155. (1)?



(2) Ако предложението получи по-малко от три четвърти, но не по-малко от две трети от гласовете на всички народни представители, предложението се поставя за ново разглеждане не по-рано от два и не по-късно от пет месеца. При новото разглеждане предложението се приема, ако за него са гласували не по-малко от две трети от всички народни представители.

Харесваме ли чл. 155. (2)?


Спазва ли се чл. 155. (2)?




Чл. 156.
Законът за изменение или допълнение на Конституцията се подписва и се обнародва от председателя на Народното събрание в "Държавен вестник" в седемдневен срок от приемането му.

Харесваме ли чл. 156?


Спазва ли се чл. 156?




Чл. 157.
Великото Народно събрание се състои от 400 народни представители, избрани по общия ред.

Харесваме ли чл. 157?


Спазва ли се чл. 157?




Чл. 158.
Великото Народно събрание:
1. приема нова Конституция;
2. решава въпроса за изменение територията на Република България и ратифицира международни договори, предвиждащи такива изменения;
3. решава въпросите за промени във формата на държавно устройство и на държавно управление;
4. решава въпросите за изменение на чл. 5, ал. 2 и 4 и на чл. 57, ал. 1 и 3 от Конституцията ;
5. решава въпросите за изменение и допълнение на гл. девета от Конституцията.

Харесваме ли чл. 158?


Спазва ли се чл. 158?




Чл. 159.
(1) Правото на инициатива по предходния член имат най-малко една втора от народните представители и президентът.

Харесваме ли чл. 159. (1)?


Спазва ли се чл. 159. (1)?



(2) Проектът за нова Конституция или за изменение на действащата, както и за промени в територията на страната по чл. 158 се разглежда от Народното събрание не по-рано от два месеца и не по-късно от пет месеца след внасянето му.

Харесваме ли чл. 159. (2)?


Спазва ли се чл. 159. (2)?




Чл. 160.
(1) Народното събрание решава да се произведат избори за Велико Народно събрание с мнозинство две трети от общия брой на народните представители.

Харесваме ли чл. 160. (1)?


Спазва ли се чл. 160. (1)?



(2) Президентът насрочва избори за Велико Народно събрание в тримесечен срок от решението на Народното събрание.

Харесваме ли чл. 160. (2)?


Спазва ли се чл. 160. (2)?



(3) С произвеждането на избори за Велико Народно събрание пълномощията на Народното събрание се прекратяват.

Харесваме ли чл. 160. (3)?


Спазва ли се чл. 160. (3)?




Чл. 161.
Великото Народно събрание приема решение по внесените проекти с мнозинство две трети от всички народни представители на три гласувания в различни дни.

Харесваме ли чл. 161?


Спазва ли се чл. 161?




Чл. 162.
(1) Великото Народно събрание решава само тези въпроси от Конституцията, за които е избрано.

Харесваме ли чл. 162. (1)?


Спазва ли се чл. 162. (1)?



(2) В неотложни случаи Великото Народно събрание изпълнява функциите и на Народно събрание.

Харесваме ли чл. 162. (2)?


Спазва ли се чл. 162. (2)?



(3) Правомощията на Великото Народно събрание се прекратяват, след като то се произнесе окончателно по въпросите, за които е избрано. В този случай президентът насрочва избори по реда, определен със закон.

Харесваме ли чл. 162. (3)?


Спазва ли се чл. 162. (3)?




Чл. 163.
Актовете на Великото Народно събрание се подписват и обнародват от неговия председател в седемдневен срок от приемането им.

Харесваме ли чл. 163?


Спазва ли се чл. 163?


Няма коментари:

Публикуване на коментар