Дълги години конституцията е в устите на хората, та дори и в краката им, както видяхме преди месеци.
Конституцията бе написана и приета по странен и леко съмнителен начин, което се разчу още тогава. Стигна се до там, че 39 народни представители излязоха и отказаха да я подпишат. Споровете за нейното качество продължават и до днес, но никой, никога не попита НАС - народът, какво мислим за нея. Не беше направен референдум, не са правени и задълбочени изследвания за отношението на съвременния човек към основния закон на страната. При така стоящото положение излиза, че всичко, което се казва, не е нищо повече от лично мнение. Факт е обаче, че мнението не е единодушно, което не го прави по-ясно. Именно с тази цел е и настоящото изследване, което трябва да даде отговор на два въпроса -
1. Записаното съответства ли на разбиранията, желанията и мирогледа на българите или казано по друг начин, дали ни харесва.
2. Спазва ли се и приложимо ли е на практика записаното или страната се ръководи по един мъртъв и нефункциониращ закон.


Изследването ще продължи една година. Участието е по желание и е напълно анонимно.

Кратко упътване

четвъртък, 8 август 2013 г.

Глава трета - НАРОДНО СЪБРАНИЕ

Глава трета
НАРОДНО СЪБРАНИЕ



Чл. 62.
(1) (Предишен текст на чл. 62 - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Народното събрание осъществява законодателната власт и упражнява парламентарен контрол.

Харесваме ли чл. 62. (1)?


Спазва ли се чл. 62. (1)?



(2) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Народното събрание има самостоятелен бюджет.

Харесваме ли чл. 62. (2)?


Спазва ли се чл. 62. (2)?




Чл. 63.
Народното събрание се състои от 240 народни представители.

Харесваме ли чл. 63?


Спазва ли се чл. 63?




Чл. 64.
(1) Народното събрание се избира за срок от четири години.

Харесваме ли чл. 64. (1)?


Спазва ли се чл. 64. (1)?



(2) В случай на война, военно или друго извънредно положение, настъпили по време или след изтичане на мандата на Народното събрание, срокът на неговите пълномощия се продължава до отпадането на тези обстоятелства.

Харесваме ли чл. 64. (2)?


Спазва ли се чл. 64. (2)?



(3) Избори за ново Народно събрание се произвеждат най-късно до два месеца след прекратяване на пълномощията на предишното.

Харесваме ли чл. 64. (3)?


Спазва ли се чл. 64. (3)?




Чл. 65.
(1) За народен представител може да бъде избиран български гражданин, който няма друго гражданство, навършил е 21 години, не е поставен под запрещение и не изтърпява наказание лишаване от свобода.

Харесваме ли чл. 65. (1)?


Спазва ли се чл. 65. (1)?



(2) Кандидатите за народни представители, които заемат държавна служба, прекъсват изпълнението й след регистрацията си.

Харесваме ли чл. 65. (2)?


Спазва ли се чл. 65. (2)?




Чл. 66.
Законността на изборите може да се оспори пред Конституционния съд по реда, определен със закон.

Харесваме ли чл. 66?


Спазва ли се чл. 66?




Чл. 67.
(1) Народните представители представляват не само своите избиратели, а и целия народ. Обвързването със задължителен мандат е недействително.

Харесваме ли чл. 67. (1)?


Спазва ли се чл. 67. (1)?



(2) Народните представители действат въз основа на Конституцията и законите в съответствие със своята съвест и убеждения.

Харесваме ли чл. 67. (2)?


Спазва ли се чл. 67. (2)?




Чл. 68.
(1) Народните представители не могат да изпълняват друга държавна служба или да извършват дейност, която според закона е несъвместима с положението на народен представител.

Харесваме ли чл. 68. (1)?


Спазва ли се чл. 68. (1)?



(2) Народен представител, избран за министър, прекъсва пълномощията си за времето, през което е министър. В този случай той се замества по определен от закона ред.

Харесваме ли чл. 68. (2)?


Спазва ли се чл. 68. (2)?




Чл. 69.
Народните представители не носят наказателна отговорност за изказаните от тях мнения и за гласуванията си в Народното събрание.

Харесваме ли чл. 69?


Спазва ли се чл. 69?




Чл. 70.
(1) (Предишен текст на чл. 70, изм. - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Народните представители не могат да бъдат задържани и срещу тях не може да бъде възбуждано наказателно преследване освен за престъпления от общ характер, и то с разрешение на Народното събрание, а когато то не заседава - на председателя на Народното събрание. Разрешение за задържане не се иска при заварено тежко престъпление, но в такъв случай незабавно се известява Народното събрание, а ако то не заседава - председателя на Народното събрание.

Харесваме ли чл. 70. (1)?


Спазва ли се чл. 70. (1)?



(2) (Нова - ДВ, бр. 27 от 2006 г.) Разрешение за възбуждане на наказателно преследване не се изисква при писмено съгласие на народния представител.

Харесваме ли чл. 70. (2)?


Спазва ли се чл. 70. (2)?




Чл. 71.
Народните представители получават възнаграждение, чийто размер се определя от Народното събрание.

Харесваме ли чл. 72. (1)?


Спазва ли се чл. 71?




Чл. 72.
(1) Пълномощията на народния представител се прекратяват предсрочно при:
1. подаване на оставка пред Народното събрание;
2. влизане в сила на присъда, с която е наложено наказание лишаване от свобода за умишлено престъпление, или когато изпълнението на наказанието лишаване от свобода не е отложено;
3. установяване на неизбираемост или несъвместимост;
4. смърт.

Харесваме ли чл. 72. (1)?


Спазва ли се чл. 72. (1)?



(2) В случаите на т. 1 и 2 решението се приема от Народното събрание, а в случаите на т. 3 - от Конституционния съд.

Харесваме ли чл. 72. (2)?


Спазва ли се чл. 72. (2)?




Чл. 73.
Организацията и дейността на Народното събрание се осъществяват въз основа на Конституцията и на правилник, приет от него.

Харесваме ли чл. 73?


Спазва ли се чл. 73?




Чл. 74.
Народното събрание е постоянно действащ орган. То само определя времето, през което не заседава.

Харесваме ли чл. 74?


Спазва ли се чл. 74?




Чл. 75.
Новоизбраното Народно събрание се свиква на първо заседание от президента на републиката най-късно един месец след избирането на Народно събрание. Ако в посочения срок президентът не свика Народното събрание, то се свиква от една пета от народните представители.

Харесваме ли чл. 75?


Спазва ли се чл. 75?




Чл. 76.
(1) Първото заседание на Народното събрание се открива от най-възрастния присъстващ народен представител.

Харесваме ли чл. 76. (1)?


Спазва ли се чл. 76. (1)?



(2) На първото заседание народните представители полагат следната клетва: "Заклевам се в името на Република България да спазвам Конституцията и законите на страната и във всичките си действия да се ръководя от интересите на народа. Заклех се."

Харесваме ли чл. 76. (2)?


Спазва ли се чл. 76. (2)?



(3) На същото заседание на Народното събрание се избират председател и заместник-председатели.

Харесваме ли чл. 76. (3)?


Спазва ли се чл. 76. (3)?




Чл. 77.
(1) Председателят на Народното събрание:
1. представлява Народното събрание;
2. предлага проект за дневен ред на заседанията;
3. открива, ръководи и закрива заседанията на Народното събрание и осигурява реда при провеждането им;
4. удостоверява с подписа си съдържанието на приетите от Народното събрание актове;
5. обнародва решенията, декларациите и обръщенията, приети от Народното събрание;
6. организира международните връзки на Народното събрание.

Харесваме ли чл. 77. (1)?


Спазва ли се чл. 77. (1)?



(2) Заместник-председателите на Народното събрание подпомагат председателя и осъществяват възложените им от него дейности.

Харесваме ли чл. 77. (2)?


Спазва ли се чл. 77. (2)?




Чл. 78.
Народното събрание се свиква на заседания от председателя на Народното събрание:
1. по негова инициатива;
2. по искане на една пета от народните представители;
3. по искане на президента;
4. по искане на Министерския съвет.

Харесваме ли чл. 78?


Спазва ли се чл. 78?




Чл. 79.
(1) Народното събрание избира от своя състав постоянни и временни комисии.

Харесваме ли чл. 79. (1)?


Спазва ли се чл. 79. (1)?



(2) Постоянните комисии подпомагат дейността на Народното събрание и упражняват от негово име парламентарен контрол.

Харесваме ли чл. 79. (2)?


Спазва ли се чл. 79. (2)?



(3) Временни комисии се избират за проучвания и анкети.

Харесваме ли чл. 79. (3)?


Спазва ли се чл. 79. (3)?




Чл. 80.
Длъжностните лица и гражданите, когато бъдат поканени, са длъжни да се явяват пред парламентарните комисии и да им предоставят исканите от тях сведения и документи.

Харесваме ли чл. 80?


Спазва ли се чл. 80?




Чл. 81.
(1) (Изм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Народното събрание открива заседанията си и приема своите актове, когато присъстват повече от половината народни представители.

Харесваме ли чл. 81. (1)?


Спазва ли се чл. 81. (1)?



(2) Народното събрание приема законите и другите актове с мнозинство повече от половината от присъстващите народни представители, освен когато Конституцията изисква друго мнозинство.

Харесваме ли чл. 81. (2)?


Спазва ли се чл. 81. (2)?



(3) Гласуването е лично и явно, освен когато Конституцията предвижда или Народното събрание реши то да бъде тайно.

Харесваме ли чл. 81. (3)?


Спазва ли се чл. 81. (3)?




Чл. 82.
Заседанията на Народното събрание са открити. По изключение Народното събрание може да реши отделни заседания да бъдат закрити.

Харесваме ли чл. 82?


Спазва ли се чл. 82?




Чл. 83.
(1) Членовете на Министерския съвет могат да участват в заседанията на Народното събрание и на парламентарните комисии. По тяхно искане те се изслушват с предимство.

Харесваме ли чл. 83. (1)?


Спазва ли се чл. 83. (1)?



(2) Народното събрание и парламентарните комисии могат да задължават министрите да се явяват на техни заседания и да отговарят на поставени въпроси.

Харесваме ли чл. 83. (2)?


Спазва ли се чл. 83. (2)?




Чл. 84.
Народното събрание:
1. приема, изменя, допълва и отменя законите;
2. приема държавния бюджет и отчета за изпълнението му;
3. (изм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) установява данъците и определя размера на държавните данъци;
4. насрочва избори за президент на републиката;
5. приема решение за произвеждане на национален референдум;
6. избира и освобождава министър-председателя и по негово предложение - Министерския съвет; извършва промени в правителството по предложение на министър-председателя;
7. създава, преобразува и закрива министерства по предложение на министър-председателя;
8. избира и освобождава ръководителите на Българската народна банка и на други институции, определени със закон;
9. дава съгласие за сключване на договори за държавни заеми;
10. решава въпросите за обявяване на война и за сключване на мир;
11. разрешава изпращането и използването на български въоръжени сили извън страната, както и пребиваването на чужди войски на територията на страната или преминаването им през нея;
12. обявява военно или друго извънредно положение върху цялата територия на страната или върху част от нея по предложение на президента или на Министерския съвет;
13. дава амнистия;
14. учредява ордени и медали;
15. определя официалните празници;
16. (изм. - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) изслушва и приема годишните доклади на Върховния касационен съд, на Върховния административен съд и на главния прокурор, внесени от Висшия съдебен съвет, за прилагането на закона и за дейността на съдилищата, прокуратурата и разследващите органи;
17. (нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) изслушва и приема доклади за дейността на органи, които изцяло или частично се избират от Народното събрание, когато това е предвидено в закон.

Харесваме ли чл. 84?


Спазва ли се чл. 84?




Чл. 85.
(1) Народното събрание ратифицира и денонсира със закон международните договори, които:
1. имат политически или военен характер;
2. се отнасят до участието на Република България в международни организации;
3. предвиждат коригиране на границата на Република България;
4. съдържат финансови задължения за държавата;
5. предвиждат участие на държавата в арбитражно или съдебно уреждане на международни спорове;
6. се отнасят до основните права на човека;
7. се отнасят до действието на закона или изискват мерки от законодателен характер за тяхното изпълнение;
8. изрично предвиждат ратификация.
9. (нова - ДВ, бр. 18 от 2005 г.) предоставят на Европейския съюз правомощия, произтичащи от тази Конституция.

Харесваме ли чл. 85. (1)?


Спазва ли се чл. 85. (1)?



(2) (Нова - ДВ, бр. 18 от 2005 г.) Законът за ратифициране на международен договор по ал. 1, т. 9 се приема с мнозинство две трети от всички народни представители.

Харесваме ли чл. 85. (2)?


Спазва ли се чл. 85. (2)?



(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 18 от 2005 г.) Ратифицираните от Народното събрание договори могат да бъдат изменяни или денонсирани само по реда, посочен в самите договори, или в съответствие с общопризнатите норми на международното право.

Харесваме ли чл. 85. (3)?


Спазва ли се чл. 85. (3)?



(4) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 18 от 2005 г.) Сключването на международни договори, които изискват изменения в Конституцията, трябва да бъде предшествано от приемането на тези изменения.

Харесваме ли чл. 85. (4)?


Спазва ли се чл. 85. (4)?




Чл. 86.
(1) Народното събрание приема закони, решения, декларации и обръщения.

Харесваме ли чл. 86. (1)?


Спазва ли се чл. 86. (1)?



(2) Законите и решенията на Народното събрание са задължителни за всички държавни органи, организациите и гражданите.

Харесваме ли чл. 86. (2)?


Спазва ли се чл. 86. (2)?




Чл. 87.
(1) Право на законодателна инициатива имат всеки народен представител и Министерският съвет.

Харесваме ли чл. 87. (1)?


Спазва ли се чл. 87. (1)?



(2) Законопроектът за държавния бюджет се изготвя и внася от Министерския съвет.

Харесваме ли чл. 87. (2)?


Спазва ли се чл. 87. (2)?




Чл. 88.
(1) Законите се обсъждат и приемат с две гласувания, които се извършват на отделни заседания. По изключение Народното събрание може да реши двете гласувания да се извършат в едно заседание.

Харесваме ли чл. 88. (1)?


Спазва ли се чл. 88. (1)?



(2) Другите актове на Народното събрание се приемат с едно гласуване.

Харесваме ли чл. 88. (2)?


Спазва ли се чл. 88. (2)?



(3) Приетите актове се обнародват в "Държавен вестник" не по-късно от 15 дни след приемането им.

Харесваме ли чл. 88. (3)?


Спазва ли се чл. 88. (3)?




Чл. 89.
(1) Една пета от народните представители може да предложи на Народното събрание да гласува недоверие на Министерския съвет. Предложението е прието, когато за него са гласували повече от половината от всички народни представители.

Харесваме ли чл. 89. (1)?


Спазва ли се чл. 89. (1)?



(2) Когато Народното събрание гласува недоверие на министър-председателя или на Министерския съвет, министър-председателят подава оставката на правителството.

Харесваме ли чл. 89. (2)?


Спазва ли се чл. 89. (2)?



(3) Когато Народното събрание отхвърли предложението за гласуване на недоверие на Министерския съвет, ново предложение за недоверие на същото основание не може да бъде направено в следващите шест месеца.

Харесваме ли чл. 89. (3)?


Спазва ли се чл. 89. (3)?




Чл. 90.
(1) Народните представители имат право на въпроси и на питания до Министерския съвет или до отделни министри, които са длъжни да отговарят.

Харесваме ли чл. 90. (1)?


Спазва ли се чл. 90. (1)?



(2) По предложение на една пета от народните представители по питането стават разисквания и се приема решение.

Харесваме ли чл. 90. (2)?


Спазва ли се чл. 90. (2)?




Чл. 91.
(1) Народното събрание избира Сметна палата, която осъществява контрол за изпълнението на бюджета.

Харесваме ли чл. 91. (1)?


Спазва ли се чл. 91. (1)?



(2) Организацията, правомощията и редът за дейност на Сметната палата се уреждат със закон.

Харесваме ли чл. 91. (2)?


Спазва ли се чл. 91. (2)?




Чл. 91а. (Нов - ДВ, бр. 27 от 2006 г.)
(1) Народното събрание избира омбудсман, който се застъпва за правата и свободите на гражданите.

Харесваме ли чл. 91а. (1)?


Спазва ли се чл. 91.а. (1)?



(2) Правомощията и дейността на омбудсмана се уреждат със закон.

Харесваме ли чл. 91а. (2)?


Спазва ли се чл. 91.а. (2)?


Няма коментари:

Публикуване на коментар