Дълги години конституцията е в устите на хората, та дори и в краката им, както видяхме преди месеци.
Конституцията бе написана и приета по странен и леко съмнителен начин, което се разчу още тогава. Стигна се до там, че 39 народни представители излязоха и отказаха да я подпишат. Споровете за нейното качество продължават и до днес, но никой, никога не попита НАС - народът, какво мислим за нея. Не беше направен референдум, не са правени и задълбочени изследвания за отношението на съвременния човек към основния закон на страната. При така стоящото положение излиза, че всичко, което се казва, не е нищо повече от лично мнение. Факт е обаче, че мнението не е единодушно, което не го прави по-ясно. Именно с тази цел е и настоящото изследване, което трябва да даде отговор на два въпроса -
1. Записаното съответства ли на разбиранията, желанията и мирогледа на българите или казано по друг начин, дали ни харесва.
2. Спазва ли се и приложимо ли е на практика записаното или страната се ръководи по един мъртъв и нефункциониращ закон.


Изследването ще продължи една година. Участието е по желание и е напълно анонимно.

Кратко упътване

четвъртък, 8 август 2013 г.

Глава седма - МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ И МЕСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ

Глава седма
МЕСТНО САМОУПРАВЛЕНИЕ И МЕСТНА АДМИНИСТРАЦИЯ



Чл. 135.
(1) Територията на Република България се дели на общини и области. Териториалното деление и правомощията на столичната община и на другите големи градове се определят със закон.

Харесваме ли чл. 135. (1)?


Спазва ли се чл. 135. (1)?



(2) Други административно-териториални единици и органи на самоуправление в тях могат да бъдат създавани със закон.

Харесваме ли чл. 135. (2)?


Спазва ли се чл. 135. (2)?




Чл. 136.
(1) Общината е основната административно-териториална единица, в която се осъществява местното самоуправление. Гражданите участват в управлението на общината както чрез избраните от тях органи на местно самоуправление, така и непосредствено чрез референдум и общо събрание на населението.

Харесваме ли чл. 136. (1)?


Спазва ли се чл. 136. (1)?



(2) Границите на общините се определят след допитване до населението.

Харесваме ли чл. 136. (2)?


Спазва ли се чл. 136. (2)?



(3) Общината е юридическо лице.

Харесваме ли чл. 136. (3)?


Спазва ли се чл. 136. (3)?




Чл. 137.
(1) Самоуправляващите се териториални общности могат да се сдружават за решаване на общи въпроси.

Харесваме ли чл. 137. (1)?


Спазва ли се чл. 137. (1)?



(2) Законът създава условия за сдружаване на общините.

Харесваме ли чл. 137. (2)?


Спазва ли се чл. 137. (2)?




Чл. 138.
Орган на местното самоуправление в общината е общинският съвет, който се избира от населението на съответната община за срок от четири години по ред, определен със закон.

Харесваме ли чл. 138?


Спазва ли се чл. 138?




Чл. 139.
(1) Орган на изпълнителната власт в общината е кметът. Той се избира от населението или от общинския съвет за срок от четири години по ред, определен със закон.

Харесваме ли чл. 139. (1)?


Спазва ли се чл. 139. (1)?



(2) В своята дейност кметът се ръководи от закона, актовете на общинския съвет и решенията на населението.

Харесваме ли чл. 139. (2)?


Спазва ли се чл. 139. (2)?



Чл. 140.
Общината има право на своя собственост, която използва в интерес на териториалната общност.

Харесваме ли чл. 140?


Спазва ли се чл. 140?




Чл. 141.
(1) Общината има самостоятелен бюджет.

Харесваме ли чл. 141. (1)?


Спазва ли се чл. 141. (1)?



(2) Постоянните финансови източници на общината се определят със закон.

Харесваме ли чл. 141. (2)?


Спазва ли се чл. 141. (2)?



(3) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Общинският съвет определя размера на местните данъци при условия, по ред и в границите, установени със закон.

Харесваме ли чл. 141. (3)?


Спазва ли се чл. 141. (3)?



(4) (Нова - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Общинският съвет определя размера на местните такси по ред, установен със закон.

Харесваме ли чл. 141. (4)?


Спазва ли се чл. 141. (4)?



(5) (Предишна ал. 3 - ДВ, бр. 12 от 2007 г.) Държавата чрез средства от бюджета и по друг начин подпомага нормалната дейност на общините.

Харесваме ли чл. 141. (5)?


Спазва ли се чл. 141. (5)?




Чл. 142.
Областта е административно-териториална единица за провеждане на регионална политика, за осъществяване на държавно управление по места и за осигуряване на съответствие между националните и местните интереси.

Харесваме ли чл. 142?


Спазва ли се чл. 142?




Чл. 143.
(1) Управлението в областта се осъществява от областен управител, подпомаган от областна администрация.

Харесваме ли чл. 143. (1)?


Спазва ли се чл. 143. (1)?



(2) Областният управител се назначава от Министерския съвет.

Харесваме ли чл. 143. (2)?


Спазва ли се чл. 143. (2)?



(3) Областният управител осигурява провеждането на държавната политика, отговаря за защитата на националните интереси, на законността и на обществения ред и осъществява административен контрол.

Харесваме ли чл. 143. (3)?


Спазва ли се чл. 143. (3)?




Чл. 144.
Централните държавни органи и техните представители по места осъществяват контрол за законосъобразност върху актовете на органите на местното управление, само когато това е предвидено със закон.

Харесваме ли чл. 144?


Спазва ли се чл. 144?




Чл. 145.
Общинските съвети могат да оспорват пред съда актовете и действията, с които се нарушават техни права.

Харесваме ли чл. 145?


Спазва ли се чл. 145?




Чл. 146.
Организацията и редът на дейността на органите на местното самоуправление и на местната администрация се определят със закон.

Харесваме ли чл. 146?


Спазва ли се чл. 146?


Няма коментари:

Публикуване на коментар